UBR of USP inzetten?

Overtuig je klanten met sterke UBR's en USP's

ubr

Unique Buying Reasons

UBR, de consument bepaalt

De term unique buying reason is minder bekend dan de term unique selling point. Toch past deze term goed bij de laatste veranderingen in de (online) marketingwereld.

 

Waar eerst de macht bij bedrijven lag, ligt de macht nu bij de consument. Ook de unique buying reason maakt dit duidelijk, door de wensen van de klant als uitgangspunt te nemen.


USP betekenis

De USP’s maken vaak onderdeel uit van de identiteit van een organisatie. Door de USP’s te bepalen, bijvoorbeeld met behulp van een concurrentieanalyse, weet je wat het onderscheidend vermogen is van jouw bedrijf en kan je dit (beter) naar de klant communiceren.

 


Unique selling points definitie

Een kenmerk van een product dat het anders én beter maakt dan alle concurrerende producten

(Cambridge Dictionary)

UBR betekenis

Een goede unique buying reason bepaal je  dan ook op basis van customer research, waarmee je de koopmotieven van de klant probeert te achterhalen. Het doel van UBR’s is dan ook niet om je onderscheidend vermogen te communiceren, maar in te spelen op de behoeften van de klant.


Unique buying reasons definitie

Waarom een consument een bepaald product van een bepaald bedrijf zou kopen
(Bob Lauterborn).


Verschillen tussen USP en UBR

Unique Selling Points

  • bedrijf centraal
  • gericht op het merk
  • onderscheidend vermogen
  • concurrentie analyse

Unique Buying Reasons

  • klant centraal
  • gericht op verkoop
  • koopmotieven klant
  • consumenten onderzoek

Onderscheid maken tussen UBR en USP?

Beiden termen worden vaak door elkaar gebruikt. Daarnaast zijn er marketeers die helemaal geen onderscheid maken en het dus alleen over unique selling points hebben.

Op basis van de definities zien wij duidelijke verschillen tussen USP’s en UBR’s. Juist door dit verschil te erkennen en beiden te gebruiken in je (online) strategie, bereik je potentiële klanten nog beter. Consumenten weten namelijk niet of jouw propositie onderscheidend is, maar met behulp van goede UBR’s, kan je ze beter overtuigen om tot een aankoop over te gaan.

ubr marketing

 

USP’s en UBR’s zijn dus beiden belangrijk voor jouw (online) bedrijf, maar wel op een ander moment in de customer journey!

Wanneer UBR en USP inzetten bij de marketingstrategie?

USP wanneer een consument kennismaakt met je bedrijf

Als voor jouw bedrijf zowel de USP’s als de UBR’s belangrijk zijn, is het goed om te weten wanneer je welke moet communiceren. De unique selling points maken deel uit van de identiteit van je bedrijf en vormen daarmee de basis van je merkstrategie. Een goed moment om je USP’s te communiceren, is wanneer consumenten voor het eerst kennismaken met jouw bedrijf.

UBR wanneer de consument over de streep getrokken moet worden

De unique buying reasons daarentegen kunnen potentiële klanten over de streep trekken om toch een aankoop te plaatsen. UBR’s vormen dan ook eerder de basis van de marketingstrategie en kunnen het beste worden gecommuniceerd als klanten al dieper in de funnel zitten.